Vad fan är finangskrisen?

Jag har funderat länge över varför så många välutbildade, lite extra fina och världsvana svenskar i medelåldern alltid ska lägga till ett ng-ljud där det absolut inte ska vara nåt ng-ljud. Varje dag hör jag politiker, författare, journalister och proffessorer på radion som säger saker som "intressangt" eller "finangskris". Detta verkar nästan vara ett sätt att visa att man är lite finare än andra. Hur kan detta komma sig? Jag trodde att dessa människor skulle vara förebilder till dagens unga som inte vet hur man använder det svenska språket.
Om någon kan ge mig ett svar så vore jag tacksam.
(Jag är väl inte precis arg över detta, men jag lägger ändå inlägget under rubriken "arga inlägg".)

Kommentarer
Postat av: Lady Thirty

håller med helt och fullt, det är mycket märkligt!

en annan sak folk verkar ha svårt att uttala är program och intervju...vissa säger: "pogram" och "interjuv"...hm...



ha det gott!

2008-11-25 @ 06:51:20
URL: http://ladythirty.blogspot.com
Postat av: ragdollannelie

Ja, jag blir också skitirreterad på folk som säger "pogram" och "interjuv".

Det är ju inte bara puckon som snackar så utan vilka människor som helst.

"Egenkligen" är en annan störande felsägning, men det är nog mest folk som är mindre intelligenta som säger så.

2008-11-28 @ 23:54:33
URL: http://ragdollannelie.blogg.se/
Postat av: EvaLena

haha, och tänk vad gott det är med pangkaka ;-)

2009-05-16 @ 13:29:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0